Opravdový vytrvalci ze včerejšího sezení vydrželi až do rozbřesku a podle toho také celý den vypadali a vnímali okolí. Já se budím z důvodu brzkého ulehnutí mezi prvními, nicméně stejně ne dobrovolně, a spolu s vedle mě ležícím Maddoxem na neustále křičícího řidiče o půl šesté svorně nadáváme. Voloďa se nás totiž snaží přimět v tuto drsnou hodinu k rychlému odjezdu. Nevím jestli něco svým hulákáním uspěchal, protože my se probíráme pomalu, pomalu i balíme a dlouho se seznamujeme s Bajkalem, který je po ránu přímo magický a probudit se ráno u jeho břehů je naprosto nádherný a nepopsatelný pocit, který ovšem nemálo hyzdí všude se povalující odpadky a střepy, důsledek sovětské výchovy. Také je provedena větší (Maddox) či menší (zbytek) koupel a protahujeme i snídani. Teprve poté vyrážíme na cca 140-ti kilometrovou pouť do Usť Barguzinu, což je široko daleko jediná větší vesnice, kde, jak její název napovídá, do Bajkalu ústí řeka Barguzin, která je někdy příčinou legendárního "vichru z hor", který, když vane, rozpoutává na hladině jezera peklo, tedy alespoň podle nastudovaných informací.
Nálada v autě, kde si připadáme jak sardinky v konzervě, je nečekaně dobrá a záměrně udržovaná dalšími PET-lahvemi piva. Pouze Křivák se zábavy neúčastní a radši po velmi krátkém dvouhodinovém spánku hybernuje. Jak už to bývá, když je piva moc, musí se zastavit, ovšem řidiči jsou plémě hadí a zastávku neustále oddalují. Nakonec zastavujeme až pod pohrůžkou znečištění vozu a zrovna u nádherné pláže, takže nás zas musí neustálým troubením přilákat nazpět. Po provedeném vypuštění tekutin se nálada ve voze razantně mění a všichni až na mě velmi rychle tuhnou a já se bavím zaznamenáváním jejich klátících se postav na video, což ve voze pro odhadem 10 lidí, kde nás je 13 a k tomu 11 báglů není nic jednoduchého. Další zastávka je až kousek před Usť Barguzinem a to z důvodu hromadného focení.
I když, jak jsem již psal, je Usť Barguzin široko daleko jediné městečko, to co vidíme, zdaleka neodpovídá našim představám. Čekali jsme lehce civilizované město a přitom projíždíme větší rybářskou vesnicí, kde jiný materiál než dřevo neznají. Ale to je vlastně příjemné překvapení, protože přesně za tím jsme sem jeli. Dřevěné nízké baráčky, prašné cesty, pobíhající psy, rybářské krámky plné ryb a chudí, ale spokojení, obyvatelé. Tam kde by v "civilizovaném" světě stál most je přívoz a musíme tedy hodinku počkat, aby nás motorový člun odtáhl na prámu spolu s dalšími lidmi a auty na druhou stranu asi padesáti metrového Barguzinu. Čekání se snažíme smysluplně využít a tak zatímco Rusové odcházejí sehnat někoho, kdo by nás za pár dní převezl k západnímu břehu Bajkalu na ostrov Olchon, zbytek zkoumá krámky a využívá zřejmě nadlouho poslední možnosti nakoupit nějaké potraviny. Uzeným rybám od místních lidí se prostě nedá odolat a tak u stánků , které by u nás doma hygiena zavřela dřív než by je prodávající stačili rozbalit, každý nějakého toho omula za 15 až 20 R kupujeme a rozhodně nelitujeme a za chvíli krmíme rybími kostmi žebrajíci psíky. Další zkušenost už není tak příjemná, ale je rozhodně poučná. Čekání totiž využíváme i k zaplacní našemu řidiči, který si místo smluvených 3300,-R za 11 lidí říká o 3500,- a platbou děláme největší chybu dne a nejspíš i celé expedice. O tom ale později.
Další věcí, která rozhodně stojí za zmínku je panorama hor, které se před námi rýsuje. Jejich mohutnost a výšku jsme zdaleka nečekali a i když ve skutečnosti moc vysoké nejsou (vrchol má něco okolo 1800 m.n.m.), převýšení od hladiny jezera, která je ve výšce asi 450 metrů nad mořem, a malá šíře poloostrova činí z hor opravdové velikány. Začínáme tedy tušit, že nás zřejmě čeká namáhavý výstup a rozhodně se na hony vzdálíme od před odjezdem vzniklých domněnek, že nás letos čeká pouze pohodová cesta bez větších náročných pasáží.
I když doba do odjezdu "trajektu" na druhý břeh byla docela velká, kluci pátrající po dopravě na Olchon převoz nestíhají a my musíme na druhé straně někoho zanechat, aby na ně počkal. Převoz vypadá tak, že velký prám pro asi osm aut a jejich posádky táhne malý motorový člun a má co dělat aby ho ve vodním proudu rozhýbal. Na druhé straně člun prám rychle objíždí a pomocí pneumatiky připevněné ke své přídi ho přiráží k molu. Je vidět, že to převozník nedělá poprvé. Svědčí o tom centimetrová přesnost, která se s tak těžkým břemenem často nevidí.
Maddox dobrovolně zůstává na druhém břehu čekat na Alexeje a Žéňu a začíná první hádka s řidičem, který s našimi penězmi v kapse prohlašuje, že nás vezme ještě tak asi jeden kilometr a pak že nás vyloží. Domluveno ovšem bylo, že nás odveze až tam kde končí cesta. Olga, jeho závoznice a možná sestra se nás trochu zastává, ale to není nic platné. Nakonec nás odváží o něco dále než zamýšlel on, ale o moc blíže než jsme mysleli my k závoře národního parku, kde nás vykládá a Světa s Křívákem ho odhalují, že než jsme mu zaplatili, bylo vše OK, ale od té doby se chová jako hovado. On to po čase uznává, ale na našem výsadku se nic nemění. Toť tedy první a snad i poslední nepřijemnost s lidmi.
Křivák poté se Světou napůl odjíždí a napůl odchází za Madoxem, aby tam nečekal sám a náš zbytek kempuje na hranici národního parku, hlídané dvěma vojáky. Po nějakém čase se vyjednávači vrací s tím, že loď pro převoz na Olchon zatím není a jediná, která připadá v úvahu je již 4 dny pryč, poté co odjela právě na Olchon. Rozebíráme tedy naši "politickou" situaci, přebalujeme bágly a přezouváme se konečně na pochod. Z rozboru situace vyplynuly 3 základní otázky. Za prvé, kde seženeme loď na odvoz. Za druhé, jak se dostat na poloostrov Svjatoj Nos, na který nám zbývá ještě tak 15 km a 6 hodin do tmy. A za třetí, kde je odpadkový koš. Jelikož jediní, kdo nám může naše dotazy zodpovědět jsou vojáci u závory, vysíláme další vyjednávací skupinu, které mám tu čest se učastnit, k nim. První a nejdůležitější otázka a požadavek se daří jakž takž zodpovědět a to tak, že jeden z vojáků volá převozníkovi (shodou okolností tomu samému co je na cestě) a s jeho zástupcem domlouvá předběžně termín, který je ale potřeba za 3 dny potvrdit, což nevíme jak budeme stíhat. Na druhý požadavek a tedy využití jejich auta nezabírá ani vodka s 200 R a třetí vyprchává úplně. Vyrážíme tedy na první dlouhý trek po rovině, ale jelikož holkám to narozdíl od Maddoxe, mě a pár dalších nepřipadá jako hezký výlet, tak po přibližně pětistech metrech stopují malou dodávku, která nás za 400 R všechny odváží po krkolomné cestě, která místy není nepodobná tankodromu, až na Nos, kde vysedáme a kocháme se opět krásným, zřejmě jako vždy, Bajkalem.
Po vyrovnání se s řidičem a jeho odjezdu Alexej zjišťuje, že jeho sekyra zůstala v autě. Takže máme první ztráty, s nimiž se celkem bez problémů všichni vyrovnáváme. Pokračujeme cestou podél břehu na západ s úmyslem dojít co nejblíže k z mapy známému potoku, vedle kterého by měla vést cesta do hor. Po nějakém čase přicházíme na lehce civilizací poznamenané místo, kde potkáváme Čechy, kteří sem přicestovali s Adventurou a mají dnes za sebou výstup i sestup z hřebenů. Podnikli to ovšem bez batohů a i tak jsou někteří celkem zničení. No už se tešíme jak hory pokoříme sami. S krajany tedy trochu kecáme a vyměňujeme si zkušenosti. Zkoušíme také místního rybáře, aby nám prodal ryby, ale už bohužel žádné nemá. Slibuje nám, že se u nás zastaví zítra ráno až naloví.
I když někteří protestují a chtějí založit tábor zde, jsou přehlasováni a pokračuje se ještě hodinku podél břehu, přičemž kamenitá pláž a křovinami zarostlý les nedává moc nadějí na příjemně strávenou noc. Ovšem nakonec se na nás s přicházejícím soumrakem usmívá štěstí a objevujeme palouček se zbytky tábořiště. Není tedy co řešit a tak pokus o vyslání průzkumné čety končí hned za dalším ohybem. Hlavní zapalovač Maddox tedy zakládá oheň a všichni se na další noc u Bajkalu připravují po svém. Škvoorův salám, který začíná jevit známky života, ale jehož je v této divočině zároveň škoda se zbavit, je nejprve napaden samotným Škvoorem a s postupující tmou i zbytkem výpravy. Kočkinsz, který si stejně jako Maddox pro nejen noční ulehnutí pořídil růžové lehátko, si stele přímo na kamenité pláži. Pak již skoro všichni okoušejí ne příliš teplotně přívětivou vodu Bajkalu a putují do ní celí, či alespoň z části, protože si jsou vědomi, že příští dva tři dny vodu moc neuvidí a to v kombinaci se značnou námahou ústí v tento jediný možný zoufalý mycí čin. Závěr dne, jako již tradičně, zdobý vodka se zbytky piva.