Jojo, opravdu si místama připadám jako na tripu, hlavně když jedeme z hotelu do práce, ale pěkně popořádku :)
Co se človeku vybaví, když se dozví, že bude cestovat 19 hodin s dvěmi přestupy do Pákistánu? Nevím jak člověku, ale mě se okamžitě vybavilo neskutečně dlouhé sezení z větší části v ne úplně nejnovějším letadle se zkrčenýma nohama. Větší část znamenala ovšem téměř celou cestu. Pouze do Paříže jsme letěli s OK a pak dál už s Gulf Air. Kdyby si snad někdo myslel, že vše horší začne až odletem z Paříže, velmi by se mýlil. Někoho by možná nepřekvapilo, že letiště v Paříži neoplývá zrovna dostatečným počtem orientačních cedulí, mě ale ano – dvě hodiny na přestup se ukázaly jako tak akorát. Hlavně ve chvíli, kdy jsem se na check-inu dozvěděl, že na cestu do Pákistánu potřebuju zvací dopis (naše asistentky tuto informaci zřejmě nepokládali za důležitou). Nakonec mne ale do letadla vpustili s tím, že problémům se bez dopisu stejně nevyhnu.
Další přestup měl být v Bahrajnu, kam už jsme cestovali strojem horším, ale stále jakž takž v evropských normách. Pět nebo šest hodin cesty naštěstí krátila televize a knížka, takže to až zas tak hrozné nebylo. Jídlo bylo také dobré (pozřel jsem kuřátko :) ). Do Bahrajnu, od kterého jsem si sliboval nějaké zážitky, jsme přiletěli za šera, které tam nastalo nezvykle brzo, ale jelikož nás stejně nepustili ven, bylo to jedno. 6 hodin čekání jsem vyplnil telefonováním do Čech a sháněním faxu, kam by mě mohli zvací dopis poslat. Vše dobře dopadlo a jako bonus jsem se dozvěděl, že na pákistánské vízum potřebuju jednu fotku, kterou jsem samozřejmě s sebou neměl :). Už jsem toho ale měl dost, dal jsem si pivko za 5 doláčů a šel koukat asi hodinu až dvě na podlahu – docela dobrej relax :). Maník s pivama ale neměl drobný na vrácení a tak řekl ať se pro zbytek peněz vrátím až dopiju. Proč bahrajnovci nevěřit? Nakonec dolary stejně neměl a dal mě 4,20 euro, takže jsem ještě vydělal :).
Dál už jsme letěli něčím sice převelikým, ale trochu rozvrzaným. Už před startem se od pravého křídla ozval zvuk lehce připomínající cirkulárku, která nám ho právě nařezává. Člověk ale v těchto končinách musí být trochu otupělý a zvukům neznámým nepřikládat význam, který nemá plně potvrzen :). Když letadlo provedlo zážeh a zatlačilo nás do sedaček, začalo vydávat další vrzavé a praskavé zvuky, ale jak jsem řekl, člověk se na to musí vykašlat. Já si vždy říkám, že pilot přeci není magor, aby letěl s letadlem, které nechce doletět :). Další tři hodinky jsme tedy měli o zábavu postaráno a já se začal připravovat na komunikaci s úředníkem v Pákistánu (po zkušenosti z Turkmenistánu mi něco říkalo, že to nebude zas tak úplně lehká záležitost).
Po přistání, v pět ráno místního času, jsem vstoupil na Pákistánskou půdu, ve městě Lahore v Punjabské provincii, cca 20 km západně od indických hranic. Letiště se nijak nevymyká ze standartu, je jen trochu jednodušší, ale vše funguje jak má (možná líp než v Paříži :) ). Vízový úředník v tu dobu už obsluhoval mého kolegu, který z Prahy odlétal o dvě hodiny po mě a přiletěl dřív, připojil jsem se tedy k němu a čekal problémy. Nakonec jsem byl mile překvapen, stačilo říct, že fotku prostě nemám a on si ji vystřihnul z kopie pasu :). Samozřejmě jsme museli vyplnit dva formátem jiné, ale obsahem skoro stejné dotazníky a počkat cca dvě hodiny (byrokracie je v těchto zemích na vzestupu). Naštěstí máme jako firma dělající na vládní zakázce výjimku a za vízum nic neplatíme, ne tak Holanďan, který čekal na vízum s námi. Říkal, že ho sem firma poslala namontovat jednu trubku do elektrárny. Byl to neskutečný kousek – fotku ani kopii pasu neměl a když to po něm úředník chtěl, jen řekl, že nemá a pokud ho nepustěj, tak nebudou mít elektriku a smál se. Dál to nějak nehodlal řešit. Co tedy úředníkovi asi zbývalo ...
Pasová kontrola už byla formalita, zavazadla jsme také obdrželi a tak už zbývalo jen najít řidiče, což nakonec také nebyl problém – sám se přihlásil, vzal nás do hotelu Sunfort a já poprvé zažil pákistánské rodeo na silnici. Myslel jsem, že z Moskvy už jsem na ledacos zvyklý, ale mýlil jsem se. V Pákistánu stejně jako v Rusku mají silnici rozdělenu na několik pruhů, které ovšem nepoužívají, v Rusku však tyto pruhy používají pouze pro ten směr, ke kterému jsou určeny. V Pákistánu tak činí pouze auta (a to si ještě nejsem plně jistý), motocykly a kola jezdí klidně v protisměru. Do toho si přimyslete neustálé troubení oznamující tomu před vámi, že jedete, britskou jízdu po druhé straně a řidičovo telefonování a SMSkování. Není nic divného, když před vámi najednou kolista prudce změní směr, vy ho vytroubíte a to je vše. Tady platí pravidlo, že kdo je první, má přednost. Kupodivu to docela funguje – taková jízda bez pravidel, ale fair :).
Hotel už nebyl nic zvláštního – klasický evropský standart. Spánek jsme však museli ještě odložit, protože od 9 se v hotelu koná pravidelný krátký meeting, na kterém jsme měli v plánu jediné - pozdravit se s projekťákama a odejít hají.
Na závěr je nutné dodat, že prasklá plechovka s pivem v kufru nijak zvláště nepotěší. Ještě méně však v zemi, kde se pivo cení zlatem :).