Ráno začalo dobrodružně ... ke včera popsané divočině se přidal ještě výpadek elektřiny. Krb naštěstí fungoval😀
Dnešní cíl, shodou náhod nedaleké městečko Ribe (
https://en.wikipedia.org/wiki/Ribe ), které je podle dostupných informací nejstarším dánským sídlem, vzniklo už v 8. století a má tedy čistě vikingské základy, příjemně překvapilo. Turistický ruch nula (ale jsem si vědom neturistické sezóny 😀), centrum obydleno místními a krásná, už tedy ne uplně vikingská katedrála uprostřed náměstí 😀. Našli jsme i pizzerii v dánském podání, kde hlavní specialitou byla pizza se špagetami - viděli jsme to naštěstí jen v menu a objednali si klasiku.
Pak jsme zamířili do Tirpitzu, který leží na nejzápadnější výspě Dánska (pominu-li Grónsko), kudu vedla za WWII německá obranná linie a cestou se ješte zastavili v Esbjergu jen tak juknout na
https://en.wikipedia.org/wiki/Men_at_Sea. Tirpitz byla pevnost (
https://en.wikipedia.org/wiki/Tirpitz_Museum_(Denmark) ) a dnes je z ní muzeum. Kromě hlavního tématu druhé světové války je to ale dobře propojené s celou historií této části Dánska - od mamutů a ustupujících ledovců, přes Vikingy, jantar a již zmíněnou válku až po současnost. Stojí to určitě za 2 hodiny času. V samém cípu výběžku bylo ještě povinností navštívit maják, ale ten vichr nás přiměl udělat jen pár fotek a na kochání rychle zapomenout.
Cestou domů jsem (opět vybranou) zkratkou po polních cestách (ale ty zdejší polní se s těmi našemi nějak težko porovnávají - valil jsem to po nich v průměru tak 70 a bylo to naprosto v pohodě) prověřoval zapůjčené vozidlo a musím tedy říci, že asistent jízdy v pruzích a monitor spícího řidiče funguje skvěle - když jsem na chvíli pustil volant, auto se ozvalo a na cestách, kde už byly bílé pruhy, auto samo zatáčelo i v prudších zatáčkách. Skoro to k tomu mikrospánku svádělo:)
Poslední zajímavostí dnešního dne byla okolní krajina. Byla taková divočejší, než bych čekal, liduprázdná, stavebprázdná, technikyprázdná ... vzápětí se to ale vysvětlilo. Mnou vybraná zkratka vedla přes minové pole. Opravdu, několik kilometrů byly po obou stranách cesty dosti ilustrativní značky upozorňující na to, že vybočení není uplně vhodné. Samotná cesta snad bezpečná byla. Miny v Dánsku jsem tedy opravdu nečekal.